Husaberin (390) stumppailu / sytkäkarttoja ja työkalua

Tekniikka ja näperrys
Lassi
Viestit: 42
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Husaberin (390) stumppailu / sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja Lassi » 29.10.2016 19:40

Onko tiimissä vielä kellään mahdollisesti moisia hallinnassa? Hitusen kuulin kesällä huhua että näin voisi olla.

Kiinnostaisi selvittää että onko Bergerin sammahtelu kartoista kiinni. Tuppaa alakierroksilla moottorijarrutuksessa stumppailemaan..

Pyörässä on kolmiasentoinen karttakytkin ja omat havainnot sanoo että löysimmällä kartalla stumppailua tapahtuu useimmin. Standardikartalla tussahtelee myös. Ranteiden puutteen takia aggrekartan kokeilu on viimeaikoina jäänyt vähiin, mutta vastaavaa oiretta oli muistaakseni silläkin, suunnilleen saman verran kuin normikartalla.
Viimeksi muokannut Lassi, 17.10.2018 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Husaberg FE 390 -10
050-345 3523

marco
Viestit: 960
Liittynyt: 20.12.2011 22:08
Paikkakunta: Mutala-City

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja marco » 30.10.2016 07:29

Kyllä tiimillä on ruiskukartan säätötyökalu.
Tosin, noihin Husabergeihin ei tainnut olla valmiina mitään virikarttoja.
Muistaakseni noihin FE malleihin piti diilerin kautta pyytää avauskoodi, että pääsee muuttamaan asetuksia.

Tosin toi 390 pitäs olla sellanen laite, ettei se stumppaile lainkaan.
Toi stumppailu kuulostaa nyt joltain muulta vialta.
Olikohan se niin, että Keitaalla tai Bike Doctorilla olis vielä toi täydellisempi ECU:n lukulaite.
Laittasivat piuhat kiinni ja näkis mikä siellä on sekaisin. Ei ole kallis juttu selvittää...muutaman kympin.


Muuten, olikos se säätötyökalu sulla Mika#14? Vai joko se tuli Jampan tai Artsin talliin?
marco#once
Noupadi 2014
ON ONE FATTY 2014
White 4 fatty
BETA RR350EFI

Lassi
Viestit: 42
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja Lassi » 31.10.2016 15:38

marco kirjoitti:Kyllä tiimillä on ruiskukartan säätötyökalu.
Tosin, noihin Husabergeihin ei tainnut olla valmiina mitään virikarttoja.
Muistaakseni noihin FE malleihin piti diilerin kautta pyytää avauskoodi, että pääsee muuttamaan asetuksia.

Tosin toi 390 pitäs olla sellanen laite, ettei se stumppaile lainkaan.
Toi stumppailu kuulostaa nyt joltain muulta vialta.
Tuossa kesän mittaan on tullut jo arvottua, ja pieniä helpotuksia saatu aikaan. Melko paljon tuntui liittyvän asiaan bensan lämpemeninen tankissa -> huohotinletkun takaiskuventtiili kiinni -> pumppu ei jaksa (ilmeisesti?).

Pari juttua jolla enimmät stumppailut väheni:
1. Flekti irti -> ei puhalla lämmintä syyläristä tankin kupeeseen
2. Tankin lämpösuojaus alta.
Olikohan se niin, että Keitaalla tai Bike Doctorilla olis vielä toi täydellisempi ECU:n lukulaite.
Laittasivat piuhat kiinni ja näkis mikä siellä on sekaisin. Ei ole kallis juttu selvittää...muutaman kympin.

Muuten, olikos se säätötyökalu sulla Mika#14? Vai joko se tuli Jampan tai Artsin talliin?
Vähän näin kuvittelinkin. Tarvinnee kysellä tuolta mopotohtorilta seuraavaksi..
Husaberg FE 390 -10
050-345 3523

andy
Viestit: 13
Liittynyt: 18.01.2012 16:53

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja andy » 01.11.2016 17:01

Moro,

Mulla oli -10 Husaberin kans vähä samanlaisia ongelmia silloin uutena.
Veskulle siitä itkin ja avuliaaseen tyyliin pyyti käyttään paikan päällä keitaalla jossa burgeri sai sisuksiinsa jonkun "korjatun" kartan.
Sillä loppu stumppailu.

Mika #14:n kans koitettiin joskus saarella saada sitä tiimin ECU kalustoo jutteleen mun 390:n kanssa vaan ei onnistunut.

t. Antti
Husaberg 390
nol5nol-4877316

Lassi
Viestit: 42
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja Lassi » 07.10.2017 19:34

No tarttee nyt jatkaa vielä tätä aihetta, kun on vauhtiin päästy.

Alkukesästä tuli putsattua ruiskusuutinta jonkun verran, mutta Uä-pesu jäi tekemättä koska oli lauantai ja sunnuntaille kauheat himot polulle. Tämä nyt paransi tilannetta hiukan, mm. havaintona se että ennen puhdistusta kylmäkäynnityksen jälkeen kahvasta ei tohtinut vääntää tippaakaan ettei sammunut. Puhdistuksen jälkeen ei kuitenkaan niin herkästi. Lisäksi stumppailu hitusen väheni, mutta edelleenkin ajoittain sammuilee. Enemmän vielä ehkä kostealla kelillä.

Eilen sitten tuli säädettyä kaasuvaijeria, kun kahvan vapaaliike on ollut melkoisen reilu tähän asti (taisi olla lähemmäs 10mm, kun valmistajan suositus 3-5mm) . Kertaalleen kokeilin aiemmin jo säätöä, mutta käsikirjan ohjeet on mielestäni kirjoitettu "vähän sinnepäin", joten silloin kokemuksen puutteesta noiden palautusvaijerivehkeiden kanssa ensimmäinen säätökin jäi vähän "sinnepäin". Saati että Burgerissahan saa purkaa puoli pyörää tuotakin varten. Eilen sitten järkeilin ihan itse tuon vapaaliikkeen säädön ja mitan kanssa todettuna vapaaliikkeeksi jäi n. 2mm. Todellisuudessa kone käynnissä ehkä tuo 3mm on lähempänä, ennenkuin syöttö alkaa, mutta vaijeri ei vapaana heilu kolmea milliä.

Tänään Paulaniemen sateisella testirundilla totesin säädöstä olleen ainakin sen verran apua, että kaasua on helpompi pitää pienemmän vapaaliikkeen ansiosta "tuntumalla", jolloin stumppailua ei ainakaan tuntuman perusteella juuri esiintynyt, ainakaan vanhaan tahtiin, kun märällä kelillä tunnin lenkillä sai olla starttailemassa yli
puolen kymmentä kertaa. Nyt laskin että kahdesti olisi stumpannut tuosta syystä ja toisella noistakin kerroista unohdin pitää sitä kaasua sitten "tuntumalla"..
Husaberg FE 390 -10
050-345 3523

ylisuutari
Viestit: 1337
Liittynyt: 26.02.2012 11:38
Paikkakunta: Lempäälä / Kulju

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja ylisuutari » 03.12.2017 23:24

Tuli muuten mieleen että missähän se tiimin säätötyökalu menee tällä hetkellä?
Jamppa
???
040-8499476

Lassi
Viestit: 42
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja Lassi » 23.05.2018 13:50

Ja tänä keväänä pyörän sammuiluongelma on pahempi kuin ennen: aikaisemin pyörä starttasi 98% tapauksista ihan OK, nyt on starttaavinaan mutta ei kestä käynnissä. Hetken jäähdyttelyn jälkeen käy ihan OK. Ja tapahtuu lämpimällä koneella, etenkin kun on tankkia ajettu hetken tyhjäksi - viimeksi Paulaniemssä kuutisen kierrosta CC-lenkkiä ihan OK, ja sen jälkeen tokalla kierroksella Kallen Kiemuroilla alkoi tuntua siltä, että mopo pitää työntää mettästä pois...

Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset tippuu myös lämmetessä, ja pyörä sammuu siis myös tyhjäkäynniltä melko nopeasti. Viittaisi siis aika vahvasti syöttöpuolen ongelmaan, aivan kun tuonne lämpimänä ei menisi torvesta tarpeeksi nestettä sisään(?)

Aiemmin olen internetin ihmeellisessä maailmassa törmännyt kommentteihin vastaavista oireista bensapumpun ongelmien kanssa. Nyt on sitten uusi bensapumppu tilattu lätäkön takaa ja kokeillaan sillä...
Husaberg FE 390 -10
050-345 3523

Lassi
Viestit: 42
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja Lassi » 08.06.2018 15:46

Eilen uusi bensapumppu paikalleen ja näemmä entinen oli internetistä aiemmin luetun mukaisesti sitä "huonomaineista" mustalla päädyllä olevaa mallia - noita on kai ihan takuuhuoltonakin aikanaan korvattu ruskeanvärisellä pumpulla. Tänään mopo nippuun ja sunnuntaina koestamaan!
Husaberg FE 390 -10
050-345 3523

Lassi
Viestit: 42
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Husaberin (390) sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja Lassi » 01.08.2018 00:02

Vihdoin varmaankin ongelma(t) selvinneet. Tehtiin seuraavaa:

1) Vikakoodit luettu (ei mitään) ja TPS säädetty BikeDoctorilla; marginaalinen parannus
2) Ruiskun suutin vaihdettu; stumppailu alakierroksilla ja moottorijarrulla loppui, lisäksi kone ei käy aivan yhtä kuumana kuin ennen. Eli laihalla on käynyt.
3) Bensapumppu vaihdettu toisen kerran (ruskeapäinen malli, löytyi purkuosana KTM SX-F:n pumppu). Koko laitos oli eri näköinen, mutta pumppu itsessään kävi suoraan Husaburgerin koteloon. Tällä loppui huono tyhjäkäynti kuumana. Vanhat pumput vaan hyytyivät lämpimänä..
Husaberg FE 390 -10
050-345 3523

Lassi
Viestit: 42
Liittynyt: 09.11.2015 11:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Husaberin (390) stumppailu / sytkäkarttoja ja työkalua

Viesti Kirjoittaja Lassi » 17.10.2018 15:33

Päivitänpä vielä:
Kaikkien toimenpiteiden ja 10h ajelun jälkeen alkoi olemaan oiretta että suutin olisi taas tukkeutumassa, pientä köhimistä noin 10min välein, vaikkei varsinaisesti sammunutkaan joka kerta.

Tankin sisällä olevassa polttoainesuodattimessa oli leima vuodelta 2014, ja ajotunteja oletetavasti suodattimella noin 160. Kun irrottamisen jälkeen puhalsin kevyesti suodattimeen bensan kulkusuuntaan, jäi rättiin tummanharmaa läikkä, joka ilmeisesti suurelta osin on bensapumpun sisuskaluista sorvautunutta pölyä. Sen tarkemmin asiaa en juuri tutkinut, mitä nyt suodattimen seinämän läpi myös näkyi, että suodatuselementti näytti aavistuksen kasaan painuneelta..

Eli: tuo tankin sisällä oleva suodatin (KTM:ssä merkki/malli Mahle KL97) kannattanee vaihtaa noin sadan tunnin(?) välein, kun tulee välillä tankkia irrotettua. Burgerissa tankin irrotus/asennus mukaanlukien homma kesti kaikkiaan noin tunnin, eli itse suodattimen vaihto on vajaan puolen tunnin homma, kun huolella tekee.

Muoviset bensapumpun paineletkut voivat sen verran jämerää tavaraa, että irrotusta varten kannattaa aavistus lämmittää kuumailmapuhaltimella letkujen päitä. Ja asennuksen helpottamiseksi liukkariksi vähän CRC:tä tai elektroniikka-spraytä.
Husaberg FE 390 -10
050-345 3523

Vastaa Viestiin